Souhlas s používáním cookies

Na našich stránkách používáme soubory cookies. Jedná se o techické, statistické a preferenční cookies. Podrobnější informace naleznete v nastavení cookies, kde můžete vybrat, které cookies můžeme používat. Zvolený výběr můžete kdykoliv změnit přes odkaz, který je umístěn v zápatí stránky.

Přihlásit

Podepsána Podniková kolektivní smlouva ČD

Dne 2.12.2021 pozdě odpoledne bylo kolektivní vyjednávání u Českých drah završeno podpisem Podnikové kolektivní smlouvy ČD na rok 2022. Tento dokument obsahuje mimo jiné dohodu navýšení mezd 4 % do tarifu.


Kolektivní smlouva ČD – kompromis ve složité době

Napsal: Jaroslav Vincour
Vydáno: 03. 12. 2021

Osobně nejsem a nikdy jsem nebyl příznivcem prohlášení typu „maximum možného“, a tak nadpis informace o sjednání podnikové kolektivní smlouvy ČD a.s. „Nikdo od vyjednávacího stolu neodešel spokojen“, který jsem v médiích zaznamenal, podle mne vystihuje atmosféru konečné dohody tohoto dokumentu.

Konstatujme nejprve zachování všech benefitů, a zejména těch, které zaměstnavatel požadoval v souvislosti s požadovaným mzdovým nárůstem upravit, jako je například délka týdenní pracovní doby, výrazné omezení poskytování kondičních ozdravných pobytů či výše finanční spoluúčasti zaměstnance na tomto pobytu, návrh snížení příplatků, zrušení tzv. koncepce čili finanční kompenzace při ztrátě zdravotní způsobilosti, nebo výrazný nárůst limitu dělených směn. To a další na první pohled byť nevýrazné změny textů, které jsme ovšem vnímali jako potencionální zdroj problémů v praxi.

Ano, nárůst 4 % do tarifu může být vnímán kritickou částí zaměstnanců ČD, a to nejen členů FSČR, jako chabá náplast na současnou inflační smršť nárůstu cen v podstatě všeho. Bohužel ve stejné situaci se nachází i firma České dráhy, a tak nevnímání nárůstu energií, cen materiálu se v matematice „má dáti – dal“ musí projevit. Nevyplacená kompenzace za druhou vlnu ztrát způsobených pandemií, jakož i zvýšené náklady spojené s covidovou pandemií, neustále kolísající počet přepravovaných cestujících či fatální ztráta tržeb v mezinárodní přepravě, to vše se při vyjednávání sčítalo, odčítalo a kalkulovalo do možnosti konečné nabídky.

A tak v podstatě jedinou úpravou, která se může přímo promítnout do profese strojvedoucích, je po jasné argumentaci zaměstnavatele sjednání možnosti nevyplacení kompenzačního příplatku v případě čerpání odpočinku v domovské jednotce, ale až po dohodě s turnusovým důvěrníkem.

Tolik ve zkratce k podnikové kolektivní smlouvě, která bude na ČD platit od 1. ledna příštího roku. Chci touto cestou poděkovat všem za vyjádření, která k dohodnuté PKS přišla, a podotýkám, že jich letos bylo absolutně nejvíce za poslední roky.

Všechny podrobnosti k vyjednávání a jeho výsledkům jsme připraveni projednat ať již na členských schůzích, či osobně ve spolupráci všech oblastních zástupců prezidia.

Jaroslav Vincour, viceprezident a vedoucí týmu FSČR pro kolektivní vyjednávání u ČD


Zdroj: FSČR

Další zprávy