Zvýraznění výlukových návěstidel pro elektrický provoz
Napsal: David Votroubek
Vydáno: 11. 10. 2024
Zvýraznění výlukových návěstidel pro elektrický provoz
FSČR se podařilo prosadit zvýraznění některých výlukových návěstidel pomocí blikajících diod v rozích návěstní desky, prototypy jsou již ve výrobě.
Ze statistik mimořádných událostí na železnici jasně vyplývá, že obrovské množství MÚ proběhne na styku trolejového vedení a sběrače. Nezanedbatelné množství těchto událostí je pak způsobeno „nerespektováním návěstí pro elektrický provoz“. Nemyslím si, že by si nějaký strojvedoucí dovolil nerespektovat nebo úmyslně ignorovat jakákoli návěstidla a ta pro elektrickou provoz nevyjímaje. Takto se ale „vyšetřováckým“ jazykem nazývá situace, kdy strojvedoucí nezajistí včasné přerušení kontaktu sběrače s trolejí. Jsem přesvědčen, že k takovému stavu dochází v drtivé většině případů tím, že si dojde k přehlédnutí návěsti, či špatnému vyhodnocení jejího významu, umístění či směru platnosti. Při větších výlukách a na složitějších zhlavích železničních stanic skutečně občas není snadné vyhodnotit všechny informace, které se na strojvedoucího valí ve formě informací a pokynů z písemných rozkazů, návěštěných/nenávěštěných, předvěštěných či nepředvěštěných pomalých jízd, informací o poruchách či výlukách zabezpečovacího zařízení, jízdy na přivolávací návěst atd.
První prototyp
Se Správou železnic také řešíme co možná nejjednotnější a nejstálejší umisťování návěstidel pro elektrický provoz, protože v současné době předpis umožňuje jejich umístění jak na zem do štěrku vedle koleje, tak do značné výšky v trolejovém vedení. S kolegy ze SŽ se také snažíme vymyslet jednotné umístění, například pomocí unifikovaného držáku s fixací na kolejnici pojížděných kolejí. Bohužel se jedná u úkol skutečně nelehký, který má mnohdy z prostorových či technických důvodů až nemožné řešení.
Co se nám ale již podařilo, je zvýraznění některých výlukových návěstidel pomocí blikajících diod v rozích návěstní desky. Když se podařilo doslova na koleni „zbastlit“ první funkční prototyp, byl jsem velice překvapen, jak efektní a efektivní řešení by to mohlo být. V té době jsem ještě ani netušil, jak velké množství práce je třeba odvést, pro uvedení tohoto nápadu do praxe.
Ověření v Plzni
Po výrobě funkčního prototypu v domácích podmínkách a amatérským způsobem následovalo představení záměru na Správě železnic a následně hledání profesionální firmy, která by se ujala výroby „skutečného“ prototypu podle technických parametrů domluvených při předchozích jednáváních na SŽ. Technické specifikace obsahovaly požadavek na naprosto autonomní provoz po delší dobu s napájením snadno vyměnitelným akumulátorem, denní a noční světelný režim k eliminaci možného oslnění v noci a zároveň dostatečnou viditelnost za jasného počasí. Dále byla požadována výroba reflexních ploch návěstidla pomocí nejmodernějších a certifikovaných reflexních fólií s optimální viditelností za všech světelných podmínek.
Po několika setkáních ve výrobě, doladění některých výrobních postupů a upřesnění technických specifikací se podařilo zajistit výrobu profesionálních komerčních prototypů. Poté proběhlo v Plzni Koterově ověření specifikací v reálných světelných a provozních podmínkách a po nutných legislativních mezikrocích se přistoupilo k ověřovacímu provozu tohoto nového řešení.
Určitě se sluší poděkovat členu prezidia FSČR Kamilu Chaloupkovi a ostatním kolegům ze SŽ, kteří se zasloužili o to, aby v současné době začal probíhat zkušební provoz tohoto zvýraznění.
Věřím, že kolegové strojvedoucí toto opatření ocení, neboť rozhodně a zásadním způsobem zvyšuje viditelnost těchto návěstí. Pokud to zároveň povede ke snížení počtu MÚ na takto vynávěstěných výlukách, chci věřit, že se podaří dojednat postupné rozšiřování tohoto doplňku po celé síti českých železnic.
David Votroubek
Zdroj: FSČR