V těchto dnech se uskutečnila jednání, jež Federace strojvůdců České republiky
považuje za významná nejen pro naši odborovou organizaci a strojvůdcovskou profesi,
jejíž oprávněné zájmy hájíme, ale i pro širokou cestující veřejnost. Týkala se totiž
vytvoření takových podmínek pro práci strojvedoucích, jež v neposlední řadě povedou
taktéž k podstatnému zvýšení bezpečnosti železničního provozu na naší železniční síti.
Za zcela klíčové považujeme především naše pracovní setkání s místopředsedou vlády
ČR a ministrem dopravy Karlem Havlíčkem. A důležitost tohoto rokování z 28. července
podtrhla i skutečnost, že se uskutečnilo za přítomnosti ředitele Drážního úřadu Jiřího
Koláře, generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody, generálního ředitele
Českých drah Václava Nebeského a v neposlední řadě i za účasti několika dalších
vrcholných představitelů resortu dopravy.
Na jednání, které iniciovala naše profesní odborová organizace, se ministr dopravy
Havlíček a v diskuzi také další přítomní velmi detailně, tedy bod po bodu, zabývali
souborem našich podnětů a konkrétních návrhů. Ty se zaměřily například na
připravovaný monitoring licencí strojvedoucích (MLS) a dále pak na pro strojvedoucí
velmi důležité nařízení vlády 589/2006 Sb. o pracovní době a době odpočinku
pracovníků v dopravě, vedle toho také například na způsob ověření jazykových znalostí
zahraničních uchazečů o výkon této profese (týkalo by se to kolegů pocházejících z
jiných zemí než ČR a SR), ale také na předpisovou problematiku apod.
V písemné podobě byl sice tento obsáhlý soubor podnětů předkládán Federací
strojvůdců již předchozímu vedení ministerstva, teprve nyní se mu ale dostalo opravdu
náležité pozornosti, a to právě při těchto osobně a opravdu vrcholově vedených
jednáních. Co je ale ještě důležitější, tentokrát zazněl nejen příslib pečlivého posouzení
našich námětů, ale dle možnosti poté i jejich zapracování do připravovaných
legislativních norem, vyhlášek či opatření, jež budou zásadním způsobem ovlivňovat
železniční dopravu v příštích letech.
A že tento přístup ministra dopravy Karla Havlíčka nelze považovat jen za formální, o
tom svědčí, že již na následující den byl prezident FSČR přizván také na jednání
expertní komise zabývající možnostmi, jak lze co nejdříve a nejúčinněji zvýšit úroveň
bezpečnosti železniční dopravy v České republice, jejímž členem byl za ČD Cargo
jmenován rovněž člen prezidia David Votroubek. Nelze při tom než vyzvednout, že i
zde pan ministr naše návrhy nejen ocenil jako přínosné, ale zejména vyslovil
přesvědčení, že mohou přispět k úspěšné práci této komise.
Jaroslav Vondrovic, prezident FSČR
Jaroslav Vincour, viceprezident FSČR