Již v prvních červnových dnech mělo dojít k návratu lokomotivy 742 397-3 zpět do domovského působiště v Českých Budějovicích. Tato lokomotiva byla první z osmi hnacích vozidel této řady, které během letošního roku projdou opravou R3 u externího opravce – společnosti CZ LOKO Česká Třebová. Během této opravy byly mimo jiné provedeny úpravy požadované Federací strojvůdců ČR na základě diskuze a návrhů z řad strojvedoucích ČD Cargo.
Jedná se o:
- nové odpružené sedačky strojvedoucího
- mechanické odbrzďovače i na stanovišti 2
- ohřev z generátoru + nezávislý časovatelný ohřev VVO SM (velký vodní okruh spalovacího motoru)
- ohřev kohoutů jímek a automatické odvodňování jako na batohu (rekonstruovaná 742)
- roletky na oknech
- elektrické stěrače – od další lokomotivy včetně cyklovačů
- reproduktory vysílaček mimo výhled okna
- dvojitá zásuvka 110 V + zásuvka 110 V i na st. 2
- odhlučněná mezistěna motoru
- lednička a mikrovlnka
- rekonstrukce topení na termostat + zvláštní regulace otáček ventilátoru
- signalizace zabrzdění vlastní i řízené lokomotivy + signalizace utažené ruční brzdy (RB) na vlastní i řízené lok. (z řízené lok. vždy jako sdružená porucha)
- zásuvky dvojčlenu, napájecí potrubí a vzduchové kohouty přímočinné brzdy na obou čelech lokomotivy
- poziční světla i reflektory LED – ovládání obou reflektorů z obou stanovišť
- klimatizace
- odvětrání karteru jako na batohu
- hlídání nízkého stavu vody motoru – kontrolka na pultu, kontrola i ze slave (ovládané ve dvojčlenném řízení)lokomotivy
- při ohřevu ze stojanu možno dobíjet i baterie
- stříšky nad okny v celé délce a s okapničkou
- držák tabletu na obou stanovištích
- zvláštní otvor na přístup k vzduchovému rozvaděči
- elektronika vysílačky přemístěna ke generátoru
Během těchto oprav byla dohodnuta také jednotná podoba stanovišť tak, aby všechna HV řady 742 po opravách R2 a R3 byla se sjednoceným ovládáním všech prvků a nadále už nedocházelo k případům, že každý kus bude originálem. Věřím, že těmito úpravami se podařilo opět o něco zlepšit prostředí pro strojvedoucí na těchto „babičkách“, které jsou ale stále velice důležitou řadou HV v každodenním provozu u ČDC. V příštím roce bude pokračovat běžný servisní interval u dalších HV řady 742 opravami stupně R2 a budeme se snažit o to, aby všechny tyto úpravy byly prováděny i při tomto nižším stupni oprav.
Zdroj: FSČR
Napsal: David Votroubek (člen prezidia FSČR)
Vydáno: 07. 06. 2018