Brněnská technologická společnost Betrian ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou (ESA) vyvíjí zabezpečovací technologii, která sleduje nepřetržitě polohu vlaku s přesností na centimetry a hlásí jeho polohu i vlakům v okolí. V případě hrozící srážky by dokázala nezávisle na strojvůdci vlak i zastavit. Vyvíjený systém podle zakladatele společnosti Jana Lerche využívá dostupných technologií, které by mohly za minimální náklady zvýšit bezpečnost hlavně na tratích, kam se drahé technologie ETCS nedostanou. A těchto tratí je v EU většina.
"K železnici jsme se dostali před pěti lety, když jsme spolupracovali na funkčním vzorku autonomního vlaku. Zaujalo nás to, hodně jsme nastudovali a najezdili. Snažíme se, aby díky moderním technologiím byla jízda energeticky šetrným vlakem opět levnější než neudržitelné létání po Evropě," uvedl obchodní ředitel společnosti Betrian Petr Sec.
Tratě i vlaky se nyní v Evropě vybavují technologií ETCS, která je 25 let stará. Na jednu lokomotivu stojí 15 milionů korun. V Česku by tak její zavedení, které má trvat desítky let, mělo přijít na 75 miliard korun včetně infrastruktury. Přitom technologie s využitím družicových signálů umožňují sledovat vlak s obrovskou přesností. "Například Švýcaři, kteří stáli v 80. letech u zrodu ETCS, už do současné ETCS neinvestují. Je to paralela souboje mýtných bran a satelitního mýta. Dnes už to pro silniční dopravu není téma stejně jako pro letectví, v němž se satelitní technologie běžně uplatňují. Železnice na tyto inovace stále čeká," doplnil Petr Sec.
Systém, který vyvíjí Betrian, se vyrovná i s výpadky, například v tunelu či členitém terénu. Krabičkami, jak vývojáři říkají nevelkému zařízení pro určení přesné polohy, už jsou vybaveny lokomotivy ČD Cargo a vývojáři stále vylepšují jejich vlastnosti. Provoz je úspěšný i na moderních lokomotivách Vectron, jejichž povrch mobilní signál téměř nepropouští. "Součástí je zesilovač a anténa, které umožňují příjem a vyslání signálů i přes odstíněnou lokomotivní skříň," řekl Petr Sec.
Dva strojvůdci, kteří jsou vybavení krabičkou a aplikací v tabletu, tak uvidí, že jedou proti sobě. "Software to umí, a pokud by rovnou nezabránil srážce, určitě zmírní následky nevyhnutelných nehod tím, že se strojvůdci dozvědí o protijedoucím vlaku a hrozící kolizi s předstihem. Takové sekundární zabezpečení by řešilo situaci nejprve na jednokolejných tratích," řekl Petr Sec.
Dnes už všichni strojvůdci ČD Cargo přes dva roky využívají na svých tabletech aplikaci NavTrain vyvinutou firmou Betrian, do které si mohou nahrávat aktuální data o trati včetně mimořádností, které jim Správa železnic (SŽ) ve stanicích dává vytištěné na papíře. Od loňska v EU platí European Data Act (zákon o přístupnosti k datům), podle kterého se mají taková data sdílet. "Kdyby SŽ data poskytla, mohli by mít strojvůdci všechno v on-line elektronické podobně a jízda by byla bezpečnější," řekl Petr Sec.
Aplikaci používají i strojvůdci dalších dopravců, nejnověji se připojil Metrans Rail. Postupně se přizpůsobila tomu, aby s ní mohli jezdit strojvůdci i v osobní dopravě u Českých drah, což bylo původním záměrem, proč NavTrain vznikal. Národní dopravce však výběrové řízení na pořízení aplikace před rokem zrušil. "Na základě získaných informací z tendru a následných konzultací si prý chce podobný software vyvinout interně. Vývoj jde dál a věříme, že jednoho dne svou pozici národní dopravce přehodnotí," poznamenal Jan Lerche.
Betrian také Českým drahám poskytl i vyvíjenou satelitní polohovou jednotku, která získala na evropském kolbišti inovací v roce 2022 druhou cenu, aby si ji porovnaly s konkurenčním systémem, který využívá technologie soukromé radiové sítě a komunikace na středních vlnách. "Ty už považujeme za nestandardní a neperspektivní. Jak porovnání dopadlo, nevíme, ale údajně chystají ČD další výběrové řízení, kterého se rádi zúčastníme," dodal Petr Sec.
Zmíněné technologie se vyvíjejí i v zahraničí, vždy ve spolupráci s místními dopravci. Podle Evropské komise budou součástí další verze normy ETCS. Tuzemský vývoj již podpořily vesmírné agentury EU. Pokud by se podle Petra Sece přidal i národní dopravce, vznikla by významná reference perspektivní technologie se značkou Made in Czech, která by mohla posílit význam Česka na mezinárodním drážním trhu.
Zdroj: Dopravní Noviny