Přihlásit

Koronavirový tvrdý úder ČD Cargo: Je ve ztrátě a chystá propouštění

Post Title

Pro nákladního dopravce ČD Cargo nastaly po několika letech hojnosti zlé časy – pro vagony vozící lidi i pro ty naplněné uhlím a dalším zbožím. Stačilo přiškrcení hospodářství v době koronakrize a následky, které s tím přišly. Už nyní je jisté, že kromě běžných úspor bude muset firma propouštět, zejména na administrativních pozicích.

ěkolik let po sobě se České dráhy radovaly z miliardových zisků. Pomáhala jim k tomu z velké části dobrá kondice jejich dceřiné firmy ČD Cargo, jež třeba loni vydělala 608 milionů korun. Jenže časy jsou zlé. Pro vagony vozící lidi i pro ty naplněné uhlím a dalším zbožím. Virus uštědřil výdělečné společnosti tvrdý úder – stačilo přiškrcení hospodářství v době koronakrize a následky, které s tím přišly.


„Mohu říci, že jsme ve ztrátě,“ řekl šéf ČD Cargo Ivan Bednárik s tím, že konkrétní hospodářské výsledky nesmí – s ohledem na vydané dluhopisy skupiny České dráhy – zveřejnit dříve, než projdou účetními závěrkami. Slovenský manažer, který vede firmu od roku 2014, si v hodnocení současné situace nic nemaluje. „Dovolím si tvrdit, že žádný nákladní dopravce nebude za rok 2020 v zisku. Naším úkolem je dosáhnout v příštím roce vyrovnaného hospodaření,“ připustil Bednárik.


Pokles příjmů od firem

Už nyní je jisté, že kromě běžných úspor bude muset firma propouštět, zejména na administrativních pozicích. „Tyto kroky musíme udělat. Nedokážu ale nyní říci, zda propustíme 70, nebo třeba 150 lidí. Prověřujeme, kde jsou úspory nákladů možné a jak lze co nejefektivněji přerozdělit práci,“ řekl Bednárik. Nelze podle něho vyloučit ani úspory v provozu. V kolonce utržených peněz má ČD Cargo za první polovinu roku propad o pětinu. V nejhorším období nástupu covidových opatření, v dubnu, byl pokles příjmů od firem 24 procent oproti stejnému období loni.


Je třeba zdůraznit, že nákladní dcera Českých drah je plně státní, ale na liberalizovaném trhu se musí chovat stejně jako soukromé firmy, jinak by neměla šanci obstát. Má na něm přibližně 60procentní podíl, zaměstnává zhruba sedm tisíc lidí a ročně do svých vagonů naloží 65 milionů tun zboží. Jisté je, že letos to bude podstatně méně. Pro ČD Cargo je klíčová doprava hnědého uhlí. Jeho dodávky spadly v době rozpuku protivirových opatření ze dne na den o polovinu. Výroba aut se tehdy zastavila a dodnes se nerozběhla naplno.




Právě automobilky, obchodní centra nebo kina spotřebují velké množství energie, elektrárny ji tedy nyní nevyrábějí v tak velkém množství a nepotřebují tolik uhlí jako dříve. Pro firmu a její lidi je v současnosti výrazně méně práce, a proto využívá takzvané částečné nezaměstnanosti. To znamená, že vybraná skupina pracovníků je například dva dny z týdne doma a pobírá 70 (nově 80) procent platu. Třeba 4. srpna zůstalo doma 319 lidí, 69 z provozu, 250 z administrativy.


Na jejich mzdy vydá firma několik desítek milionů měsíčně, více než polovina z částky se společnosti vrátí prostřednictvím programu Antivirus, který firmám s omezeným provozem nahrazuje část mezd. Po prázdninách by mělo být jasněji, kolik lidí bude muset ČD Cargo opustit. Vedení uvažuje mimo jiné o tom, že méně vytížené stanice bude ČD Cargo obsluhovat na objednávku, nebude tam mít stálý personál. U některých pozic má ale firma podstav, což znamená, že pokud někde zruší třeba pozici posunovače, neznamená to, že ho nebude potřebovat v jiné stanici.


I bez epidemie a opatření proti šíření nemoci covid-19 by státní dopravce mířil do stále větších hospodářských těžkostí – recese byla i před virem na dohled.„Jsme nyní v hospodářské krizi, to je fakt. Dovolím si tvrdit, že těžký průmysl je v ní už rok. Týká se to ocelářství, hutnictví nebo těžby uhlí,“ podotkl Bednárik. Ostatně už výsledky loňského roku byly slabší, firma vydělala o 55 milionů méně než v roce 2019.




Zdroj:  www.ceskapozice.lidovky.cz


Další zprávy